Ga naar submenu Ga naar zoekveld

De Nationale Voorleesdagen: waarom voorlezen belangrijk is voor je kind

‘Vijftien minuten voorlezen per dag heeft al een groot effect’

Van bibliotheek tot kinderboekenwinkel: deze week viert Nederland de Nationale Voorleesdagen en worden er allerlei leuke activiteiten georganiseerd om voorlezen te stimuleren. Waarom is voorlezen eigenlijk zo belangrijk en hoe krijg je hier je kind enthousiast over? Wij vroegen het aan Lorenze van Vlijmen van de vrijwilligersorganisatie VoorleesExpress.

Deel:

Lorenze is blij met de aandacht die deze week aan voorlezen wordt besteed. “Zeker vijftien procent van de jongeren in Nederland heeft een taalachterstand, en heeft daardoor moeite met het begrijpen van schoolboeken. Om dat te voorkomen is het belangrijk om zo vroeg mogelijk te beginnen met voorlezen. Vijftien minuten per dag voorlezen levert jaarlijks al een woordenschat van duizend extra woorden op. Kinderen die dat missen, halen dat moeilijk in.”

Taalachterstand

De gevolgen daarvan zijn groot. “Op het moment dat een kind in de jonge jaren minder taalaanbod krijgt heeft het een kleinere woordenschat. Dat heeft invloed op de schoolprestaties, en uiteindelijk op de kansen die je krijgt in de maatschappij.”

De vrijwilligers van de VoorleesExpress willen helpen zulke achterstanden te voorkomen. “Wij bezoeken gezinnen waar de ouders weinig voorlezen of zelf lezen niet stimuleren,” legt Lorenze uit. “Vrijwilligers lezen daar twintig weken lang een uur per week de kinderen voor. Dat doen we in zo’n 542 dorpen en steden.”

Baby’s voorlezen

Voorlezen kan niet vroeg genoeg beginnen, vertelt Lorenze. “Zelfs voor baby’s zijn er al boekjes met kleuren, vormen en geluiden. Je begint niet met een uitgebreid prentenboek, maar er is genoeg te vinden dat past bij hele jonge kinderen. Dan gaat het niet eens zozeer om de voorleeservaring, maar vooral om het plezier met taal. Als je er een vast moment op de dag voor kiest wordt het een gewoonte. Dan leren je kinderen al jong dat het gebruikelijk is om ‘s avonds op de bank te zitten met een boekje en vragen ze er op een gegeven moment zelf om.”

Zelf leest ze haar kinderen van drie en zes ook iedere avond voor. “Wij zijn van jongs af aan begonnen, dus ik hoef niet eens meer te zeggen dat we gaan lezen. Ze komen zelf naar mij toe. En als je zelf veel leest werkt dat ook als een voorbeeld.” Ook bij Lorenze zat het er al vroeg in. “Ik kan mij nog herinneren dat ik vroeger werd voorgelezen. Gezellig met een ouder op de bank een boek lezen. Het is leuk om dat nu ook met mijn eigen kinderen te hebben.”

Plezier in taal

Met elkaar naar de bibliotheek gaan is een goed begin, tipt ze. “Samen zoeken en door de kasten struinen is een hele mooie manier om je kinderen enthousiast te krijgen. En je hoeft niet alleen maar te zitten en letters te lezen. Plaatjes kijken en het daarover hebben, een spelletje ‘ik zie, ik zie wat jij niet ziet’ doen of een liedje zingen voor het slapengaan, dat zijn allemaal manieren om met taal bezig te zijn.”

Ook gesprekken zijn een waardevolle manier om aan de slag te gaan met taal. “Waar het om gaat, is het benoemen. Dat kan tekst zijn die je leest, maar ook een gesprek over wat je hebt gedaan die dag. Door zelf taal te gebruiken, aan je kind te vertellen wat je doet en open vragen te stellen geef je je kind een rijk taalaanbod.”

Uiteindelijk is plezier het belangrijkste. “Zorg ervoor dat je er een leuk moment van maakt. Daar waar kinderen plezier hebben in taal zullen ze ook gemotiveerd zijn om te blijven lezen.”

“Ben je zelf ook graag bezig met taal, dan ben je altijd welkom als vrijwilliger bij VoorleesExpress,” sluit Lorenze af. “Die hebben we hard nodig.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Opgroeien & Gezin

Schrijf je in voor de nieuwsbrief Opgroeien & Gezin

In onze tweewekelijkse nieuwsbrief bieden we je inspirerende (geloofs)verhalen, de mooiste podcasts en programma's die raken.

Inschrijven

Geschreven door

Lonneke Tijhof

--:--