Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Hoe hou je de aandacht van peuters vast tijdens het voorlezen?

Verhalenverteller Melanie van de Peut geeft voorleestips

Melanie van de Peut schreef Mijn Peuterbijbel, de bijbel die aansluit bij de belevingswereld van peuters. Aan Eva geeft ze voorleestips.

Deel:

Jij bent verhalenverteller, wat een mooi beroep. Hoe word je verhalenverteller?

''Als kind was ik altijd al bezig met verhalen. Ik had bijvoorbeeld twee pasjes bij de bibliotheek want ik las zo’n 12 boeken per week. Later ben ik Pabo gaan doen en tijdens die studie heb ik een les ‘verhalen vertellen’ gevolgd. Verder ben ik altijd bezig geweest met schrijven en heb ik veel in de praktijk geoefend met verhalen vertellen. Bijvoorbeeld tijdens mijn werk met kinderen of tijdens het oppassen. Ook heb ik me gespecialiseerd in spelend onderwijs.

Je hebt Mijn Peuterbijbel geschreven, hoe kwam je op dat idee?

Ik werd ervoor gevraagd. Ik schreef al voor Bijbel Basics, de kindermethode van het Nederlands Bijbelgenootschap, verhalen voor kinderen uit de onderbouw. Toen collega’s van Bijbel Basics hoorde dat ik met peuters werkt hebben ze mij gebeld. Eerst dacht ik dat het om een klein boek ging. Maar toen hoorde ik dat het om een boek van tweehonderd bladzijden gaat. Ik vind het echt heel leuk dat ik die kans heb gekregen.

Waar moet je opletten bij het voorlezen aan peuters? 

Beweeg veel tijdens het vertellen. Laat peuters zelf een visnet binnenhalen bijvoorbeeld als het over vissen gaat. Wijs dingen aan als je aan het voorlezen bent. Peuters begrijpen nog niet alles want hun taalgevoel moet zich nog ontwikkelen. Als je het over iemand hebt, wijs die persoon dan aan in het boek. Zorg voor interactie door vragen te stellen aan peuters. Ik laat kinderen ook vaak kiezen. Hoe wil jij dat Paulus reist? Kies je voor de boot of het paard?

Hoe kun je met peuters over bijbelverhalen doorpraten op een manier dat Peuters het snappen?

''Dat verschilt per verhaal. Probeer een link te leggen tussen het bijbelverhaal en de belevingswereld van de peuter. Neem bijvoorbeeld het paasverhaal. Wij hebben ervoor gekozen niet het hele lijdensverhaal te vertellen. Maar wij vertellen wel over de emoties in dit verhaal, want dat snappen ze. Dan vragen we in het boek: ‘Ben jij weleens verdrietig geweest?’ Dus het gaat om de vraag: Wat snappen peuters?''

Peuters willen soms bepaalde verhalen telkens opnieuw lezen. Hoe houd je het leuk voor jezelf?

''Voor kinderen is het heel goed om te herhalen. Voor jezelf houd je het leuk om dingen erbij te verzinnen. Of door heel nauwkeurig naar de tekeningen in een boek te kijken. Dan vallen andere dingen je op. Dan zie je iets wat je eerst nog niet was opgevallen en praat je daarover verder.'' 

Welk bijbelverhaal lees jij graag voor aan kinderen? 

''Het verhaal over de storm op het meer, omdat het een spannend verhaal is. En peuters kunnen echt heel leuk meedoen met de wind en de regen. We speelden bijvoorbeeld dat de peuters ‘stop regen, stop wind,’ moesten zeggen tegen de wind en de regen. Na het spelen hiervan ging het echt regenen buiten. Zagen we de kinderen opeens allemaal voor het raam staan roepen: ‘Stop regen, stop wind.''

Heb je tips aan ouders om zelf een verhaal te verzinnen en te vertellen aan kinderen?

''Wat ik altijd leuk vind: laat kinderen drie voorwerpen kiezen. Ze mogen zelf weten welke voorwerpen dat zijn. Een van die voorwerpen is de hoofdpersoon van het verhaal en die laat je een avontuur beleven. En die andere voorwerpen laat je dan ook in het verhaal terugkomen. Kinderen vinden dat geweldig. 

Verhalen hebben kracht en het is heel leuk om ze te vertellen. Gebruik je fantasie en maak lekker veel lol met je kinderen.''

Lees ook: 'Mijn kind weigert te eten'

 

 

Geschreven door

Judit van Dijk-Besters

--:--