Nieuwe afleveringen Rail Away in productie

12 maart 2021 | Leestijd 3 min

Later dit jaar (wanneer precies bepalen we niet zelf, dat doet de NPO) hopen we jullie weer te verblijden met 5 nieuwe afleveringen. Op dit moment zijn we druk bezig met het monteren van een aantal van deze serie.

Afgelopen zomer filmden we in Duitsland en Italië. De eerste Rail Away’s uit die serie waren eind december op de buis. Gelukkig konden we toen in beide landen twee afleveringen extra filmen, die dus later dit jaar te zien zijn.

  1. Het gaat om de routes Donaueschingen-Sigmaringen (Deutsche Bahn), die we vanuit Sigmaringen voortzetten met de Hohenzollerische Landesbahn naar Gammertingen.In Donaueschingen beginnen we op de plek waar de Donau ontspringt en bezoeken we een tweetal kastelen van het Huis Hohenzollern. In Sigmaringen heb je vanuit het kasteel een prachtig zicht op het spoor en nabijgelegen station. Kasteel Hohenzollern-Sigmaringen is een boeiende plek, en is  in de Tweede Wereldoorlog zelfs een paar maanden de zetel geweest van de Franse Vichy regering-in-ballingschap. Omdat deze Fransen collaboreerden met de Duitsers, moesten ze -op de vlucht voor de geallieerden- halsoverkop Frankrijk verlaten. De Hohenzollern van Slot Sigmaringen kregen een uur de tijd om hun spullen te pakken en zich uit de voeten te maken, zodat de Vichy-regering hun plek kon innemen.
  2. Stoomliefhebbers opgelet! Al lang stond-ie op ons verlanglijstje: de Varkensstaartbaan of zoals de Duitsers ‘m noemen: de Sauschwänzlebahn. Om het hoogteverschil van 230 meter tussen Weizen en Blumberg-Zollhaus te kunnen overbruggen, moesten er spectaculaire viaducten, tunnels en keurlussen worden aangelegd. Vooral aan de keerlustunnel van 1700 meter dankt deze route de bijnaam ‘Gekrulde Varkensstaart'. Hij is zeventienhonderd meer lang, heeft een diameter van 700 meter en overbrugt een hoogteverschil van vijftien meter. In de berg maakt hij een cirkel van 360 graden.
  3. Dit najaar keren we terug met een aflevering uit het Noord-Italiaanse Trentino. We stappen in Trento op de trein en reizen in noordwestelijke richting via Mezzana naar de bergen in de Val di Non. Deze regio is belangrijk voor de appelteelt, dus de trein rijdt door talrijke appelvelden. Maar ook passeren we de nodige kastelen voordat we Peio bereiken, een kleine vallei in het hart van het Stelvio Nationaal Park. Hier heb je zicht op de hoogste bergtoppen van Trentino, zoals de San Matteo van bijna 3700 meter hoog.
  4. En…de vierde aflevering komt dus uit eigen land! Waar we voorheen vaak naar Zwitserland of Oostenrijk afreisden voor een sneeuwaflevering, kon dat nu in eigen land! Met zulk stabiel winterweer, besloten we op korte termijn te kijken of een aflevering in eigen land te realiseren was. Dankzij de enthousiaste medewerking van ProRail, NS en Arriva konden we in no-time aan de slag. Uit in eigen land. IJskoud, maar hartverwarmend. De aflevering begint in Zwolle (NS) en voert via Deventer naar Zutphen - waar we de binnenstad vastleggen in mooie Anton-Pieck-achtige plaatjes. NS-machinist Melvin Gerritsen was onze begeleider tijdens de rit. Onder de naam ‘Machinist Melvin’ deelt hij op Youtube leuke cabviews van ritten die hij zelf als bestuurder maakt tijdens treinritten door Nederland, bekijk hier.  In Zutphen stonden de mensen van Arriva al op ons te wachten voor het tweede deel van de route naar Winterswijk. Gaat dat zien!
  5. De vijfde aflevering is … nog onduidelijk. Afhankelijk van de corona-ontwikkelingen kijken we waar we heen kunnen. Gelukkig hebben we nog even de tijd. Hopelijk kunnen we in de volgende nieuwsbrief vertellen wat Bestemming Nr. 5 is.