Nieuwe campagne Bond tegen vloeken: #weetwatjezegt
27 juli 2021 · 08:58
Update: 15 november 2024 · 10:16
De Bond tegen vloeken startte onlangs de nieuwe campagne #weetwatjezegt. Met deze campagne wil de bond Nederlanders bewustmaken van kwetsend taalgebruik en vloeken.
‘Vloeken als een Hollander’ zei men vroeger wel. Is het nog steeds zo erg?
“Schelden is helaas van alle tijden,” reageert Kees van Dijk, directeur van de Bond tegen vloeken. “Op straat, op de werkvloer en online horen en lezen we nog steeds te veel vloeken en scheldwoorden. Degene die het scheldwoord of de vloek uitspreekt, heeft vaak niet eens door wat hij of zij zegt en hoe kwetsend het is voor anderen. Daarom zijn wij deze campagne gestart.”
Hoe ziet de campagne eruit?
“Sinds vorige week zijn door heel Nederland billboards te zien met de woorden ‘kanker’, ‘Jezus’, ‘God’ en ‘Jood’. Op de posters zie je foto’s van mensen die op allerlei manieren gekwetst zijn – en nog steeds worden – door woorden die als scheldwoord of vloek gebruikt worden. Woorden doen iets met mensen. Met deze bewustwordingscampagne roept de Bond tegen vloeken Nederlanders op na te denken bij wat ze zeggen. Kortom, weet wat je zegt.”
Een van de mensen op de poster is Anne. Wat is haar verhaal?
“Haar indrukwekkende foto hoort bij het woord ‘kanker’. Anne heeft de lancering van deze campagne helaas niet meer mogen meemaken. Ze is in november 2020 op 11-jarige leeftijd overleden aan botkanker. Vijf jaar lang streed ze dapper tegen deze afschuwelijke ziekte en haar enorme vechtlust heeft veel indruk op me gemaakt. Als eerbetoon aan Anne gebruiken we juist haar foto in deze campagne. Ze vond het namelijk vreselijk wanneer het woord kanker werd gebruikt als scheldwoord. Anne duwde dan het liefst haar spaarpotje onder de neus: vijf euro boete voor iedere keer schelden met kanker.”
Het woord ‘kanker’ is geen vloek. Waarom wordt dit scheldwoord toch gebruikt in een campagne van de Bond tegen vloeken?
“Wij proberen vanuit een christelijke overtuiging allereerst het goede gebruik van Gods naam te bevorderen. Daartegenover staat dat we vloeken en schelden juist willen tegengaan. Bij de oprichting van de bond, zo’n 100 jaar geleden, stond primair het Bijbelse gebod centraal dat de naam van God heilig is. In 2006 hebben we die doelstelling iets breder getrokken naar schelden en daarmee dus ook naar respectvol taalgebruik. Want onze naaste liefhebben als onszelf is eveneens een Bijbels gebod.”
Hoe wordt de campagne #weetwatjezegt door het publiek ontvangen?
“Over het algemeen zijn de reacties erg positief. Sommige mensen vinden de posters en de oneliners te confronterend. Maar we merken vooral op social media dat mensen de campagne zeker kunnen waarderen. Het komt heel dichtbij, en dat is exact het doel van deze campagne.”