Sluit je aan

Gratis inloggen

Doe je mee? Als je bent ingelogd, kun je reacties plaatsen en gesprekken volgen op alle sites van de EO.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

TimZingt.
© Willem-Jan de Bruin

TimZingt: 'Die column is onnodig kwetsend en ge­ne­ra­li­se­rend'

13 april 2023 · 13:57

Update: 19 november 2024 · 15:38

Ik kreeg een mail van de Visie-redactie. Een sensitivity reader had mijn laatste column geanalyseerd en zijn/haar/hun commentaar was nogal vernietigend. Ik kreeg de opdracht om dat recht te zetten, anders zou de redactie me cancelen.

Daarom bij dezen hun commentaar (cursieve tekstgedeelten). En van mijn kant: sorry voor alles!

Columncitaat: “Wat is er?” vraagt mijn sponsorkindje Faith.

Sponsorkindje is een neokoloniale omschrijving, die wijst op white supremacy-denken. We zouden graag kanskindje of investeringskindje voorstellen. Faith wordt omschreven als een meisje en dat is een genderkwalificatie die op haar leeftijd vermeden moet worden.

Columncitaat: “Nou en?!” balk ik: “ze hoeven toch niet helemaal voor jouw hutje te gaan staan?”

Twee dingen: het gebruik van diergeluiden om je eigen spreken te omschrijven is onnodig kwetsend voor de dieren. Het is te makkelijk om daar ezels voor te gebruiken. Zij hebben het al zo zwaar gehad in de geschiedenis. Daarnaast: ‘hutje’ is een omschrijving van het woonhuis van een tot slaafgemaakte. Dit cliché niet gebruiken!

Columncitaat: “Welk sponsorkindje is blij dat er een totaal onbekende witte dikzak uit Nederland over zijn bolletje komt aaien?”

Wit is correct (beter dan blank), maar het is weer hiërarchisch gebruikt. Hieruit blijkt de institutioneel racistische inslag van deze column. Heel erg jammer. Het gebruik van ‘onbekend’ is wellicht realistisch als het gaat om christelijke artiesten, maar dikzak is misplaatst en na bestudering van de foto’s feitelijk onjuist. Er is sprake van projectie door de columnist.

Columncitaat: “Dit betekent dat er weer duizenden euro’s zijn uitgegeven aan dikke christelijke artiesten of wannabe’s die in jullie land een beetje goede sier maken, leuke filmpjes opnemen en huilie-huilie doen bij een sponsorkindje. En ’s avonds in luxe hotels slapen en uiteten gaan. En dat allemaal op mijn kosten, want reken maar dat die laffe artiesten dat niet zelf betalen!”

Dik is onnodig kwetsend en generaliserend. We zouden van ‘dikke’ graag ‘enorme’ christelijke artiesten maken. Daarnaast zouden wij een meer inclusieve beschrijving dan ‘christelijk’ zien, bijvoorbeeld spirituele of breed-religieus-georiënteerde artiesten. Huilie-huilie is neerbuigend voor de hoog-sensitieve medemens.

Echter, na een factcheck blijkt dat van die ‘niet zelf betalen’ wel te kloppen. Goed journalistiek speurwerk van Tim! Blijft de vraag of je dit soort dingen bekend moet maken: dit kan gevoelig liggen.

    Deel dit artikel:

    Meest gelezen

    Lees ook