Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Black Friday: ‘Het is gekkigheid, waar we in terecht zijn gekomen’

Groen is het nieuwe zwart voor Dille & Kamille

Vandaag is het Black Friday, de dag waarop winkels uitpakken met torenhoge kortingen. Dat geldt niet voor Dille & Kamille, zij hebben de dag omgedoopt tot Green Friday, en sluiten de hele dag hun deuren. Directeur Hans Geels vertelt over het ontstaan van dit idee, de filosofie van de winkelketen en hoe hij deze toepast op zijn eigen leven.

Deel:

De Green Friday is nog een vrij recent idee. “Zo’n zes jaar geleden kwam het Black Friday-gedoe overwaaien vanuit Amerika. Om heel eerlijk te zijn dachten we in eerste instantie: misschien moeten wij daar ook iets mee. Dat eerste jaar hebben we, onder het mom van een zolderopruiming, een kortingsactie gevoerd op de website. Dat voelde slecht, want eigenlijk geven we nooit korting. De koopgekte die op Black Friday ontstaat past helemaal niet bij de filosofie van onze oprichter, Freek Kamerling.”

Filosofie

Die filosofie is, al sinds de oprichting van Dille & Kamille in 1974, gebaseerd op eenvoud en duurzaamheid. “Freek was toen al bezig met de wegwerpmaatschappij,” vertelt Hans. “Er werd in die tijd steeds meer gebruik gemaakt van plastic en spullen die werkten op batterijen. Hij wilde een alternatief bieden. Daarom zijn onze producten zoveel mogelijk gemaakt van natuurlijke materialen, met zo min mogelijk plastic, batterijen en stekkers. Alles wat met de hand gemaakt kan worden, wordt met de hand gemaakt. Freek was in de jaren ‘70 wat vroeg met zijn verhaal, maar het resoneert nu steeds meer.”

Die ideeën van Freek spraken Hans ook aan. En zo kwam hij, na eerder voor goede doelen als het Wereld Natuur Fonds gewerkt te hebben, bij Dille & Kamille terecht. “Zijn drive en passie voor zijn verhaal spraken me aan. Hij heeft realistisch nagedacht: mensen hebben nu eenmaal nieuwe spullen nodig, hoe bied je ze die zo verstandig mogelijk aan? Daarbij liet hij zich inspireren door de natuur en koos hij voor kwaliteit en tijdloosheid, hoewel dat veel minder modisch was. Het is natuurlijk gekkigheid waar we nu in terecht zijn gekomen. Collecties wisselen om de zes weken, mensen consumeren en gooien hun spullen dan weer weg. Dille & Kamille wil daar een tegengeluid op laten horen, dat vind ik heel inspirerend.”

Green Friday

Met dat idee is ook de Green Friday gestart. “In eerste instantie betekende dit dat we op Black Friday met elke transactie geld inzamelden om bomen te planten. Dit jaar wilden we, ook ter ere van Freek, een nog duidelijker statement maken. Daarmee hopen we een discussie op gang te brengen over wat we nu met zijn allen aan het doen zijn op Black Friday. Iedereen die de commerciële wereld een beetje kent weet hoe het werkt: eerst gaan de prijzen omhoog, dan gaat er wat korting vanaf. Vervolgens wordt in de week daarna dertig tot veertig procent van de spullen weer teruggestuurd. Met onze actie hopen we te laten zien dat dat helemaal niet hoeft. Zes jaar geleden was er nog geen Black Friday, en toen waren we ook gelukkig. Waarom doen we dit eigenlijk? Daarom hebben wij besloten om onze winkels dicht te doen.”

Dat de winkels dicht zijn betekent niet dat alle medewerkers vandaag een dagje vrij zijn. “We gaan op zes plekken in Nederland met ons personeel de natuur een handje helpen, samen met Staatsbosbeheer. Vervolgens krijgen we ook iets te horen over het gebied waar we zijn. Zelf ga ik naar de Oostvaardersplassen om de handen uit de mouwen te steken. Toen we besloten om de winkels te sluiten dachten we: we kunnen met zijn allen vrij zijn, maar we kunnen ook iets goeds doen. Hoe kunnen we zo’n dag goed aanwenden voor de natuur en voor ons team? Het is ook een stuk teambuilding natuurlijk.”

Kritiek

De actie kreeg veel steun, maar ook kritiek. “Er is van alles geroepen, zoals: ‘Het is een marketingstunt’. Dat durf ik te betwijfelen, het is duur om een dag dicht te gaan. In alle eerlijkheid is het wel deels marketing, omdat we hiermee iets vertellen over onszelf. Maar dat hoeft niet slecht te zijn, we laten weten waar we voor staan. We willen hiermee ook niet met een vinger wijzen, of zeggen dat alle andere bedrijven dit ook moeten doen. Dat is een afweging die zij zelf moeten maken. We vinden het wel fijn dat er op deze manier een discussie in gang komt.”

Het klinkt nu misschien alsof Dille & Kamille alles perfect doet, maar dat is niet zo, benadrukt Hans. “Wij moeten niet beweren dat we hartstikke groen en duurzaam zijn. We zijn een retailer, die nieuwe spullen verkoopt, dat is per definitie niet duurzaam. Er zijn materialen en energie voor nodig, om nog maar niet te spreken van de logistieke keten. We moeten heel bescheiden zijn. Als je echt duurzaam wilt leven, zou je tweedehands moeten kopen, of spullen moeten lenen. Wat wij doen is the next best thing. Mensen zullen altijd nieuwe spullen nodig hebben, wij proberen die zo goed mogelijk te maken.”

‘We hebben meer vrije tijd dan ooit, maar voelen ons ook meer opgejaagd’

Over wat dan ‘goed’ is, valt ook nog te twisten. “Soms kiezen wij voor duurzaam, zo geven we mensen bijvoorbeeld tips over hoe je je huis schoonmaakt zonder allerlei chemische middelen. Op andere momenten gaan we meer voor het sociale aspect. Ons hele kerstassortiment komt uit Nepal. Het wordt gemaakt door vrouwen die weduwe zijn, of het op een andere manier moeilijk hebben. Met de spullen die ze maken in de fabriek, verdienen ze een inkomen, zodat ze bestaanszekerheid hebben. Dat is ook iets waar we heel blij van worden. Op duurzaamheidsgebied kun je daar van alles van vinden, omdat die spullen van Nepal naar Nederland moeten komen, maar het is wel hartstikke sociaal. In de samenleving worden dingen vaak heel zwart-wit gezien, dat proberen wij te voorkomen. Zo’n sociaal project is misschien niet duurzaam, maar ook dat heeft mijn hart.”

Bewust

Niet alleen met Green Friday, maar het hele jaar door wil Dille & Kamille zijn klanten inspireren. Bijvoorbeeld op het vlak van leven met aandacht. “Mensen zijn druk in hun hoofd, druk op hun werk, alles is druk. De paradox van onze tijd is dat we meer vrije tijd hebben dan ooit, maar ons ook meer opgejaagd voelen. De dag gaat soms voorbij zonder dat je doorhebt wat je eigenlijk gedaan hebt. Terwijl we het liefst tot rust komen en de tijd hebben voor dingen. Je wilt niet in tien minuten je maaltijd koken, daar wil je de tijd voor nemen en liefde en aandacht in stoppen. Wij willen mensen helpen en inspireren om dat meer te doen.”

Zelf vindt Hans het ook belangrijk om bewust in het leven te staan. “Ik ben altijd vrij zuinig in kopen. Mijn kinderen roepen vaak: ‘Als we jou je gang lieten gaan, zou je nog in kleren van twintig jaar geleden lopen’. We zijn ook bezig met het verduurzamen van ons huis, en zijn overgestapt op een elektrische auto.” Maar bewust leven zit hem voor Hans niet alleen in je consumptiegedrag. “Ik vind het belangrijk om dingen los te laten. Als ik stress voel opkomen, neem ik de tijd om te ontspannen. Dat doe ik bijvoorbeeld door lekker te wandelen in de natuur, of in de tuin te werken. Als je druk bent in je hoofd is het heerlijk om even met je handen te werken. Daar kom je van tot rust.”

Beeld: Dille & Kamille

Geschreven door

Lonneke Tijhof

--:--