Jan Martijn Abrahamse: Wat moeten we met het vreemde verhaal uit Lucas 16?
vandaag · 08:25
Update: vandaag · 08:25
“Onze waarde die in de markt zijt, uw groei worde geheiligd, uw rendement kome”, bidt cabaretier Pieter Derks in een van zijn shows op ironische wijze. Hij wijst daarmee op de bijna religieuze omgang met de economie – die niemand ooit heeft gezien, maar waarvoor we wel bereid zijn talloze offers te brengen.
Lucas 16:1-13
Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste, is ook oneerlijk als het om veel gaat. Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.'
Onze tekst in Lucas 16 wordt beschouwd als een van de lastigste gelijkenissen die Jezus vertelde. Misschien dacht u dat ook weleens: wat moet ik met dit vreemde verhaal? In deze gelijkenis wordt een financieel beheerder beschuldigd van wanbeleid. Net als de verloren zoon verkwist hij het bezit van zijn meester. Zijn baas gelooft de aantijging en zet hem op staande voet buiten. De reactie van de beheerder bevestigt de beschuldiging. Hij beseft dat hij op straat staat, zonder uitzicht op werk, en bedenkt razendsnel een plan: hoe red ik mijn toekomst? Zijn oplossing? Hij wil goodwill kweken bij de schuldenaars van zijn meester, zodat zij hem later mogelijk onderdak of werk verschaffen.
Ironie
Nog voordat hij zijn sleutels hoeft in te leveren, roept hij de schuldenaars bij zich en scheldt flinke bedragen kwijt: schulden ter waarde van tienduizenden euro’s. Zijn meester loopt dus veel geld mis. Maar dan gebeurt het bizarre: “En de heer prees de oneerlijke rentmeester omdat hij slim had gehandeld” (16:8). Hoe kan een werkgever zijn frauderende werknemer prijzen? Hoe past dit in het onderwijs van Jezus? De sleutel is ironie.
Jezus houdt zijn toehoorders een spiegel voor
Ironie is het tegenovergestelde zeggen van wat je bedoelt, zoals het gebed van Pieter Derks. Dat doet Jezus vaker. Denk aan de rijke dwaas in Lucas 12. Hier vinden we een ironische tegenhanger van de gelijkenis van de verloren zoon (Lucas 15:11-32). Beide gelijkenissen zijn een antwoord op hetzelfde verwijt: Jezus, je gaat om met foute vrienden (15:2). Anders dan de zoon die berooid thuiskwam, kiest deze manager een andere weg: hij probeert met geld en gunsten zijn toekomst veilig te stellen. En daarmee houdt Jezus zijn toehoorders een spiegel voor. Tegen zijn critici zegt Hij als het ware: kijk naar jezelf. Jullie vertrouwen op bezit om jullie positie veilig te stellen, alsof je daarmee zelfs je toekomst bij God kunt kopen (16:14).
- Jurjen ten Brinke: Het is nog altijd de Heer die besluit in te grijpen (of niet)
Jurjen ten Brinke: Het is nog altijd de Heer die besluit in te grijpen (of niet)
Vertrouwen op geld
Wat Jezus hiermee duidelijk maakt: niet je omgang met mensen besmet je leven, maar je vertrouwen op geld. Niet mijn vriendschap met tollenaars en zondaars is het probleem, maar jullie gehechtheid aan bezit. Want wie denkt zijn leven zeker te kunnen stellen met rijkdom, bedriegt zichzelf. Dat is de verraderlijke kracht van geld: het geeft je het idee alles te kunnen regelen, zelfs je redding. Zo kaatst Jezus ironisch de bal terug: wie heeft hier nu eigenlijk ‘foute vrienden’? Jullie zijn vrienden met je portemonnee.
Vaker geloofsverhalen lezen?
Schrijf je in voor de gratis Visie-nieuwsbrief!
Lees onze privacyverklaring.
Meest gelezen
- Henri Bontenbal (CDA): ‘Lees Johannes 8 voordat je iemand cancelt'
Politiek & Privé
Henri Bontenbal (CDA): ‘Lees Johannes 8 voordat je iemand cancelt'
- Raven van Dorst in 'De Kist': ‘Ik vind de wereld geen fijne plek om te zijn’
'De Kist', donderdag 18 september, 20:30 uur, NPO 2
Raven van Dorst in 'De Kist': ‘Ik vind de wereld geen fijne plek om te zijn’
Lees ook
- Jan Martijn Abrahamse: Wat moeten we met het vreemde verhaal uit Lucas 16?
De Bijbel Open
Jan Martijn Abrahamse: Wat moeten we met het vreemde verhaal uit Lucas 16?
- Boek 2 van podcast De Leerlingen: Een ontmoeting met Jezus
Boek 2 van podcast De Leerlingen: Een ontmoeting met Jezus
- Genieten, ook met dementie: 'Mam, wat wil je nog?' 'Leven!'
Op bezoek bij ZorgErf
Genieten, ook met dementie: 'Mam, wat wil je nog?' 'Leven!'
Schrijf je hier in voor de Visie-nieuwsbrief
Als christelijke gids willen we je helpen om te leven met God. We brengen je persoonlijke verhalen, verdiepende thema’s, christelijk nieuws en mediatips. In onze wekelijkse nieuwsbrief willen we je inspireren om hoopvol te leven en te geloven.
Lees onze privacyverklaring.