Ga naar submenu Ga naar zoekveld

‘Kerk als merk’ zet kerkgebouwen weer op de kaart

'We willen mensen meer bewust maken van wat kerken betekenen'

Evenementenbureau Doss Event Support startte deze maand het project ‘Kerk als merk’. Het traject moet beheerders van kerkgebouwen helpen de maatschappelijke positie van kerken te versterken.

Deel:

Het zaadje voor het idee van Kerk als merk werd geplant tijdens de uitvoer van andere projecten rond kerken, waaronder ‘Klim naar de hemel’, waarbij mensen een kijkje konden nemen in de Grote Kerk van Alkmaar (zie foto). Mirella Doss, mede-eigenaar van Doss, zag wat dit project teweegbracht. “We besloten in Alkmaar iets te laten zien van wat de kerk al 500 jaar ‘ziet’: het fantastische uitzicht. Daarom lieten we óp de kerk een tijdelijk ‘balkon’ van steigers bouwen.”

Jullie vertelden ook het verhaal van de kerk, toch?
“Ja, en we wilden laten zien wat de kerk uniek maakt. In Alkmaar is dat de schildering op het houten gewelf van het koor, met de naam ‘Laatste oordeel’. De schildering bevindt zich op zo’n 25 meter hoogte en is dus vrij onzichtbaar vanaf de grond: je ziet weinig details. Binnen kwam ook een tijdelijk balkon, waardoor de bezoekers oog in oog kwamen te staan met het kunstwerk. Ongeveer 93.000 mensen kwamen hierop af. We zagen wat de aantrekkingskracht van de kerk is en ontdekten het belang om de kerk zichtbaar te maken.”

De binnenkant van de Grote Kerk Alkmaar. Op het houten gewelf schilderde Jacob Cornelisz van
De binnenkant van de Grote Kerk Alkmaar. Op het houten gewelf schilderde Jacob Cornelisz van Oostsanen zijn kunstwerk 'Laatste oordeel'. Beeld: Shutterstock.

Emotie

“Je hoeft niet per se een band met geloof te hebben om een kerkgebouw belangrijk te vinden,” vervolgt Mirella. Ze vertelt hoe een kerk vaak het middelpunt van een stad vormt en dat ze merkt hoe de emoties hoog kunnen oplopen als een kerkgebouw beschadigd raakt of gesloopt moet worden. Toch concludeert ze dat veel mensen alleen een kerk bezoeken als ze ergens op vakantie zijn en de lokale kerken worden dus vaak alleen van buiten bewonderd.

Wat is daaraan te doen?
“We willen mensen meer bewust maken van wat kerken betekenen en hen weer trots maken op het verhaal van de kerk bij hen in de buurt. Zaken als (cultureel) erfgoed zijn sowieso een passie van ons team en we brengen de verhalen die daarbij horen graag onder de aandacht, bijvoorbeeld door na te denken over creatieve concepten om bezoekers en vrijwilligers te trekken.”

We willen mensen weer trots maken op het verhaal van de kerk bij hen in de buurt

En zo werd ‘Kerk als merk’ deze maand gelanceerd. “De projecten die wij organiseren, zijn langdurig. Je hebt niet binnen een maand geregeld dat mensen bijvoorbeeld op het dak van je kerk kunnen lopen, zoals we in Alkmaar bewerkstelligden. Daar is een veiligheidsplan voor nodig en tijd om dat te ontwikkelen. Het is goed voor bedrijven, maar ook voor kerken, om na te denken over de tijd dat de anderhalvemetersamenleving tot een eind komt, om vervolgens succesvol verder te gaan. Een goede voorbereiding is het halve werk.”

Sterkere positie

Als de coronamaatregelen het weer toelaten, wil Doss Event Support een informatiebijeenkomst over ‘Kerk als merk’ organiseren. We hebben een inschrijfformulier online gezet en ontvingen al tientallen aanmeldingen. We verwachten meteen aan de slag te kunnen na die bijeenkomst. Ik hoop dat we na een aantal jaar kunnen zien dat we een verschil hebben gemaakt in verscheidene steden en dorpen waarin kerkgebouwen dan een sterkere positie binnen de samenleving hebben gekregen.”

W Kerkalsmerk.nl

Tekst: Lukas ten Napel

--:--