Online platform MOVE brengt de kerk naar jongeren
Twintigers getuigen van hun geloof
Een meisje dat de Bijbel in één jaar wil lezen, een jongen die zijn moeder tevergeefs reanimeerde en een militair die actief is in Koerdistan: op het online platform MOVE komen allerlei getuigenissen van twintigers aan bod. Met die getuigenissen laten ze zien hoe zij het geloof beleven.
“We merken dat onze generatie steeds minder naar de kerk gaat. Dus willen we de elementen uit de kerk naar de jongeren brengen. Het gaat niet om het gebouw, maar om de verhalen en de relevantie van God,” vertelt de 25-jarige Felix Govers. Samen met een collectief van christelijke filmmakers van de organisatie Living Image richtte hij MOVE op. Ze hadden behoefte aan een online omgeving waar jongeren op een relaxte, authentieke en eigentijdse manier worden geïnspireerd in hun geloof. Dat mondde uit in een platform waar jongeren hun verhalen delen en waar het geloof samen kan worden beleefd. “Ik realiseer me nu dat iedereen op zijn eigen manier naar God zoekt en dat dat goed is.”
We brengen eerlijke verhalen over een opbouwende en liefdevolle God
Eerlijke verhalen
Elke week komen er twee getuigenissen op de Instagrampagina van MOVE. In een filmpje van één minuut vertelt een jongere hoe hij of zij omgaat met geloofsvragen. Felix: “Een jongen die zijn moeder heeft gereanimeerd, kent teleurstelling in het leven, maar probeert vast te houden aan het geloof. En een militair vertelt dat hij blijft geloven, maar dat het moeilijk is in zijn omgeving.”
Wat voor reacties krijgen jullie?
“Mensen reageren positief verrast. Veel jonge mensen zijn teleurgesteld in de kerk, en mijn grootste drijfveer is deze groep weer aan te spreken. Met MOVE brengen we eerlijke verhalen over een opbouwende en liefdevolle God. Een van de mooiste reacties komt van iemand die op het randje van wel of geen kerk balanceert: ‘MOVE voelt als buiten de kerkmuren, maar binnen de liefde.’”
Hoe ziet de toekomst van MOVE eruit?
“Vanuit Living Image werken we met een netwerk van zo’n zestig christelijke filmmakers aan documentaires en videoproducties. Ik zou het supertof vinden als al die filmmakers hun camera’s richten op verhalen over God. Met de verspreiding daarvan zetten we het geloof neer als bijzonder en opbouwend, in plaats van belerend en ouderwets. Ik hoop zo veel mogelijk mensen te bereiken met de verhalen die we maken.”
Met het verzamelde budget helpen we diegene
Financieel duwtje
Een van de videoprojecten van MOVE is ‘Share2MOVE’: een WhatsAppgroep waarin de organisatie eens per maand een bericht stuurt over iemand die een financieel duwtje kan gebruiken. “We sturen een betaalverzoek en dan mag iedereen vrijblijvend een bedrag overmaken. Met het verzamelde budget helpen we diegene en daar maken we een video van.” Zo hebben ze eens een pannenset gekocht voor een voormalig dakloze wiens grote hobby koken is.
De filmmakers zoeken via hun website Move.community samenwerkingen met kerken, organisaties en individuen die het belangrijk vinden dat jonge mensen via sociale media worden opgebouwd in het geloof. “Samen werken we aan een online platform dat jonge mensen op grote schaal bereikt, inspireert en activeert in hun geloof.”
Tekst: Anouk van de Schootbrugge
Beeld: MOVE