Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Tim den Besten en Nicolaas Veul 100 dagen voor de klas

'Waar zijn we aan begonnen?'; iedere donderdag, 20.55 uur, NPO 3

Deel:

Veel te weinig jonge mensen kiezen voor een baan in het onderwijs. Kunnen Tim den Besten en Nicolaas Veul er wel hun roeping vinden? Beide programmamakers gaan in 100 dagen voor de klas (VPRO) als ‘buitengewoon stagiair’ aan de slag op scholengemeenschap ISG Arcus in Lelystad. Als Tim en Nicolaas hun eerste lessen moeten geven, gaat dat niet echt vanzelf. 

Tim den Besten en Nicolaas Veul beginnen in het nieuwe programma 100 dagen voor de klas aan een enerverend avontuur met emotionele ups en downs. Kunnen ze zich wel staande houden tussen de mondige pubers? Ze geven les en verkennen de wereld van collega’s en hun leerlingen.

(Tekst loopt door onder de foto.) 

100 dagen voor de klas Nicolaas Veul
Nicolaas Veul overlegt met een collega in de docentenkamer. Credits: VPRO/Diederick Bulstra Photography/Robert Lagendijk.

Tim geeft Nederlands op het vmbo, terwijl Nicolaas geschiedenis en maatschappijleer geeft op het havo/vwo en vmbo. Als de programmamakers na het experiment terugkeren naar de vertrouwde wereld van de media, zullen ze in elk geval een ervaring rijker zijn. 

(Tekst loopt door onder de foto.) 

100 dagen voor de klas Tim den Besten
Tim den Besten geeft in '100 dagen voor de klas' Nederlands in het vmbo. Credits: VPRO/Diederick Bulstra Photography/Robert Lagendijk.

Zes weken lang zien we hoe NIcolaas en Tim zich staande proberen te houden. Ze moeten in 100 dagen voor de klas snel leren hoe een goede les in elkaar zit en hoe je het vertrouwen van pubers wint. Hoe houd je orde in de klas? En hoe ga je om met social media, pesten en gepest worden?

'Te weinig jonge mensen kiezen voor onderwijs'

De laatste tijd ziet iedereen wat docenten zelf al lang wisten: leraren zijn onmisbaar voor de toekomst van ons land. Het afgelopen jaar gingen leerkrachten meerdere keren de straat op om te protesteren; zij willen dat de overheid iets doet om hun vak aantrekkelijker te maken. Leraren in het voortgezet onderwijs hebben vaak te kampen met hoge werkdruk, matige salarissen en overvolle klassen met mondige pubers. Steeds minder mensen kiezen voor het vak en over vijf jaar verwacht het Ministerie van Onderwijs een tekort van meer dan 8000 docenten.

In de praktijk ervaren Tim en Nicolaas de komende tijd hoe de leraar van nu alle ballen in de lucht probeert te houden. De programmamakers zetten hun eigen ervaringen in 100 dagen voor de klas af tegen die van hun begeleiders en collega’s. Vinden zij hun roeping binnen de muren van de school? Of keren ze opgelucht terug naar de wereld van de media?

100 dagen voor de klas – afleveringen

1. 'Waar zijn we aan begonnen?' (16 april) 
Tim en Nicolaas worden ingewijd als nieuwe leraren en kijken de kunst van het lesgeven af bij hun begeleiders. Voorzichtig maken zij hun eerste ronde door de klas. Nicolaas wil weten op wat voor school hij terechtgekomen is en krijgt een bijzondere rondleiding. Tim geeft samen met begeleider Bjorn een les over seksualiteit aan 4 vmbo, zijn mentorklas.

2. 'Voor de leeuwen' (23 april) 
Tim en Nicolaas geven hun eerste les en dat gaat niet vanzelf. Tim moet alle zeilen bijzetten om de leerlingen van 2 vmbo iets bij te brengen. Nicolaas bereidt zich grondig voor op zijn lessen, maar dat is geen garantie voor succes. Volgens de begeleiders hoort het 'gespartel' er gewoon bij. De leerlingen proberen hun nieuwe leraren meteen uit, in de klas en op social media.

(Informatie over de afleveringen 3 t/m 6 is nog niet beschikbaar.)

Vanaf 16 april, iedere donderdag, 20.50 uur, NPO 3

Beeld: VPRO/Diederick Bulstra Photography/Robert Lagendijk

--:--